Už to bude nějakej ten pátek co slibuju napsat subjektivní porovnání karbonového kola oproti hliníkovému.
Co se v článku nedozvíte:
– jestli je karbon lepší nebo horší stejně tak hliník, píšu hliník, ale myslim: titan (začal se vyrábět už i několika-plášťový), hliník nebo-li dural popřípadě jaká koli další nebo podobná blíže nespecifikovaná slitina. Rozumějme karbon VS cokoli jiného, protože těch materiálů je opravdu dost, dnes dokonce i dřevo 🙂
– jak se karbonová kola vyrábí (ano je v tom veliký rozdíl například klasický karbonový rám nebo monokokový, u kterého se uhlíková vlákna pokládají do forem dle zatížení kola… malinko o tom něco ale i tak písnu)
– co si ve výsledku koupit 🙂 možná Vám můj názor pomůže se rozhodnout no a možná taky ne 🙂
Stojíme před otázkou koupě kola… co teď? Velikost rámu je asi jasná…, co a kde budeme jezdit asi taky, jestli chceme MTB (Mountain Bike – klasické horské kolo s předním odpružením) nebo Fulla (Full-Suspension, celo-odpružené kolo – je několik typů, ale o tom až jindy), už tak nějak taky víme – hlavně víme, že nechceme TREKový kolo pokud nebudeme jezdit v sobotu pro rohlíky a máslo… k takovému kolu mám pro bikera přirovnání, je to stejné jako celoroční pneumatiky, u kterých je jistota, že jsou na ….. v zimě i v létě, tak takový kolo je na ….. i do terénu i na silnici 🙂 ale otázka přichází, jestli karbon nebo hliník? To je oč tu běží.
Zásadní věc jsou finance, protože karbon jako relativně nová technologie pořád stojí o dost víc peněz než klasický hliníkáč. Tak ano, někdo může namítnout, že viděl totožná kola v obou materiálech za stejnou cenu, ale opravdu to tak není. Když by byly za stejnou cenu, tak karbon vždy bude mít nižší osazení, aby se prodejce dostal na stejnou cenu, bude se snažit to dohnat kde jen půjde, protože karbonové kolo je z logiky věci dražší a to znatelně. A proč? Protože technologie výroby je složitější než u hliníkového kola a materiál stojí víc. Ano i na karbonový rám existuje forma, ve které se dá vyrobit pomocí stroje. A pak je tu hliníkový rám, který Vám kluci z České firmy RB (RaceBike) udělají na míru. Paradox je ten, že karbon má vysokou tuhost a pevnost, ale je velmi křehký. Lehko se to napíše, ale hůř se to představí. Vemte si například porcelán nebo sklo… je velmi pevné, ale když ho pustíte na zem, tak se rozbije. Když větší silou opřete karboňáka o kovovou dopravní značku, tak věřte nebo ne, ale zlomíte ho stejně tak jako byste rozbili skleněnou tyč. Proto u většiny těchto kol máte v záručních podmínkách, že ho nesmíte například vozit na střeše automobilu, proč? Protože by rámem mohl prolétnout kamínek jako kulka z pistole 🙂 bez legrace!

Veliké pozitivum u „uhlíkových“ nebo také kompozitových (karbon jsou uhlíková vlákna, pokud jsou ručně vyskládaná bavíme se o technologii monokokových rámů) kol je váha, celkem vždy je takové kolo lehčí a vyplatí se pak na něm honit váhu i u maličkostí jako jsou třeba boční řidítka, držák na láhev popřípadě sedlovka. Takové vybavení je samozřejmě opět dražší, ale jak jeden můj kamarád říká, je lepší si dát v neděli o 2 řízky méně než si kupovat XTR nášlapy, které jsou o pár gramů lehčí než klasické 🙂 váha jako váha, že jo.
Oproti pozitivu tu máme hned několik negativ a to různé drnčení, rezonance a už zmiňovanou křehkost společně s náchylnosti na rozbití. A to pak zabolí, koupit si celoodpružené karbonové kolo a někde ho při sjezdu třísknout o kámen.
Ještě jedna maličkost, kterou bych chtěl zmínit. V žádném případě tu neplatí čím dražší kolo si koupím, tím méně do něj budu dále investovat. To je holý nesmysl a přesný opak. Čím dražší kolo si koupíte, tak čekejte, že budete platit o dost více. Rozdíly jsou značné. Například středové složení kola je jiné, musí být lisované a má plastové pouzdro, sami si ho těžko vyměníte, pokud v tom nemáte praxi. Když máte karbonový rám a hliníkovou sedlovku, tak potřebujete speciální hmotu, která minimalizuje rozdíly mezi oběma materiály. Hmota se musí měnit, pokud sedlovku časteji vyndaváte.
Ale už dost textu a jdeme k tomu proč bych si já koupil karbon a proč zase ne:
Proč karbon ano!
- je lehčí, když vynecháme ty řízky při neděli
- když šlápnete, cítíte jak se síla z nohoupřenáší ze zadního kola dopředu líp se na něm vyjíždí kopce právě z důvodů váhy, ale musíte to umět, jinak budete buď hrabat a nebo se vám bude zvedat přední kolo a s trochou štěstí přepadnete na záda 🙂
- dosažení rychlosti při rozjezdu. Ano je to v nohách, ale karbon v tomhle dost pomůže
- pokud se považuješ za chrta 🙂
- kvůli závodům…., tam karbon vždycky pomůže
- vypadá líp, žádné sváry, přechody NIC
- nízká váha
Proč karbon ne
- neměli byste ho vozit na střeše auta,ale zas tak striktně bych to neviděl
- občas budete cítit resonanci například od hrubších plášťů a věřte, že nepřijdete na to odkud to jde 🙂 stejně jako když něco drnčí v autě
- například některé rámy se vyrábějí už dvou i tří-plášťové a kvalitou se dají s karbonem srovnat, hlavně nejsou tak křehké a vypadají hodně pěkně co se svár týče
- dosažení rychlosti při rozjezdu. Ano je to v nohách, ale karbon v tomhle dost pomůže
- moc se nehodí na náročnější sjezdy
- pokud se považuješ za chrta 🙂
- neuhodnete, kde vám rám praskne nejčastěji!! U sedlovky nebo u hlavového složení a to kvůli váze
- rám se nedoporučuje nadměrnějším lidem (cca 120kg a výš) to už bych váhu taky neřešil
- protože to c威而鋼 o ušetříte na karboňáku, můžete zainvestovat do oblečení, treter, nášlapů, camelbacků…atd atd atd…
- určitě ne od pochybné značky. Doporučuju si nejdřívě zjistit, jak dalece se značka věnuje výrobě karbonových rámů
Co říci závěrem… otázka kterou to začalo a kterou to končí je otázka peněz, pokud máte na karbon – kupte si ho 🙂 a litovat nebudete.